Geloofwaardig merkverhaal belangrijk bij keuze voor duurzame merken

AMSTELVEEN 11 maart 2024. Duurzaamheid speelt een steeds grote rol bij de keuzes van consumenten. 4 op de 10 consumenten geeft aan regelmatig duurzame producten te kopen. Echter, duurzaamheidsclaims van merken worden door de helft van de consumenten vaak gewantrouwd. Voor zeep en schoonmaakmiddelen is dat beeld niet anders.  

Dit blijkt uit onderzoek van Return on Content en MSI onder 500 Nederlanders van 18 jaar of ouder over duurzaamheidscommunicatie. 

Op het schap voor zeep en schoonmaakmiddelen staan diverse nieuwe merken die zich positioneren als duurzaam. Ook daar hebben de onderzoekers hun lens op gelegd.

Duurzame keuze met name belangrijk voor wasmiddel.

Voor ruim de helft speelt duurzaamheid een rol bij de keuze voor zeep en schoonmaakmiddelen. Wasmiddel is daarbij de meest belangrijke categorie waar consumenten op letten (35%), gevolgd door handzeep (16%). Circa een kwart is bereid meer te betalen voor zeep & schoonmaakmiddelen die duurzaam zijn.

Voor ruim de helft speelt duurzaamheid een rol bij de keuze voor zeep en schoonmaakmiddelen. Wasmiddel is daarbij het meest belangrijk

Bron: onderzoek Return on Content/MSI, sept 2023, n=501 NL 18+

Marcel’s Green Soap koploper als het gaat om duurzaamheidsverhaal.

In het onderzoek zijn de merkverhalen die op de website van de duurzame zeep & schoonmaakmiddelen worden gecommuniceerd voorgelegd aan consumenten. Marcel’s Green Soap laat de hoogste overall score zien. In vergelijking met andere duurzame zeepmerken wordt het merk beter beoordeeld op geloofwaardigheid, bieden van nuttige informatie en bij het merk passen.

Eerder deed Return on Content al grootschalig onderzoek over de duurzaamheidscommunicatie van ruim 30 verschillende merken. Hieruit bleek onder meer dat mensen extra kritisch zijn over de geloofwaardigheid van communicatie als het gaat om duurzaamheid.

De content performance van Marcel’s Green Soap ligt op het niveau van de zeer goed presterende merken in de benchmark over duurzaamheid, waaronder Tony’s Chocolonely.  

Over dit onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd in september 2023 onder een representatieve steekproef van n=501 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het veldwerk is verricht door MSI-ACI. In het onderzoek zijn 7 duurzame merken uit zeep- & schoonmaakmiddelencategorie gemeten. Meer resultaten uit eerdere benchmarkmetingen over duurzame merken is te downloaden via deze pagina.

Meer weten?

Voor meer informatie over het onderzoek, neem contact op met Stephan van Velthoven (stephan@returnoncontent.nl / 06-639097017) of Robert Schueler (robert@returnoncontent.nl / 06-51352083).

Terug naar overzicht